RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN : BAHASA MELAYU
TAHUN : 1 AMIN
BILANGAN PELAJAR : 30 ORANG
TARIKH : 9.11.2011
MASA : 8.00 PAGI HINGGA 8.30 PAGI
TEMA : MARI BERTANI
TAJUK : BUAH-BUAHAN
FOKUS UTAMA :
2.2 Membaca dan memahami perkataan, rasa dan ayat
daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
2.2.3 Membaca dan memahami ayat tunggal daripada pelbagai
bahan bacaan dengan sebutan yang betul
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan
betul
3.3.2 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi
diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan
bergabung dengan betul
HASIL PEMBELAJARAN : Pada akhir pengajaran , murid dapat :
1. Membaca lima ayat tunggal daripada pelbagai bahan
bacaan dengan sebutan yang betul.
2. Membina dan menulis lima perkataan dengan betul
PENGISIAN KOKURIKULUM : i. Ilmu : Sains, Muzik dan kesihatan
ii. KBT : Belajar Cara Belajar - Kontekstual
SISTEM BAHASA : Tatabahasa : kata nama am, kata adjektif
MEDIA : Bahan maujud, kad gambar, CD lagu, video
MASA | AKTIVITI | PENGISIAN KURIKULUM | CATATAN |
Induksi Set 5 minit | 1. Guru menunjukkan sebuah bakul 2. Guru memberi klu 3. Guru meminta murid meneka isi kandungan yang terdapat di dalam bakul 4. Murid yang betul meneka diberi Ganjaran | | Kotak |
Langkah 1 5 minit | 1.Guru menunjukkan gambar buah-buahan 2 .Guru meminta murid meneka dan mengeja nama buah- buahan yang ditunjukkan 3.Murid menulis perkataan nama buah-buahan di papan putih berdasarkan gambar yang dipaparkan. 4. Murid mengeja beramai-ramai. | KBT : Kontekstual Kajian Masa Depan Fasa imaginasi Fasa tindakan Keusahawanan Nilai: Bersyukur, rajin Ilmu : Kesihatan | Kad perkataan Kad gambar - Mata kucing - Laici - Nona - Limau bali - Delima |
Langkah 2 7 minit | 1. Guru membaca petikan pendek tentang buah-buahan 2. Murid membaca petikan secara kelas 3. Murid membaca secara individu dan rakan lain menyemak 4. Guru dan murid bersoaljawab tentang petikan yang dibaca. | Sistem Bahasa: -Kata nama am -Kata adjektif | Petikan cerita - lampiran |
Langkah 4 10 minit | 1. Muird mendengar arahan guru 2. Murid memadankan gambar yang betul berdasarkan gambar. 3. Murid mewarnakan gambar | KBT : Kontekstual Ilmu: Kesihatan | Lembaran kerja |
Penutup 3 minit | 1. Murid membaca seni kata lagu secara kelas. 2. Murid menyanyi mengikut rentak seni kata lagu ‘ Buah-buahan’ mengikut visual yang dipaparkan. | KBT : Kontekstual Ilmu: Muzik | Lampiran 1 Senikata lagu |
| Pentaksiran 1. Murid membaca kata nama am dan kata adjektif yang terdapat dalam petikan. | Sistem Bahasa: -Kata nama am -Kata adjektif | |
| Pemulihan 1. Murid membaca kad perkataan berdasarkan gambar. 2. Murid memadankan gambar dengan perkataan . | Kad perkataan Kad gambar |